Šta je Ester?
Ester je nastavni materijal čiji najvažniji deo predstavlja kolekcija dramatizovanih priča u formi grafičkih novela o životima i stradanju naših sugrađana koji su ubijeni u Jevrejskom logoru Zemun (Judenlager Semlin) na Sajmištu kod Beograda početkom 1942. godine. Prateći priče iz perspektive dece, mi upoznajemo njihove porodice, život pre rata, i stradanja za vreme okupacije i tokom Holokausta. Bazirane na stvarnim istorijskim događajima i ličnostima, priče se oslanjaju se na arhivsku dokumentaciju, fotografije, svedočanstva i drugu istorijsku građu.
Nastavni materijal je namenjen učenicima viših razreda osnovnih, i učenicima srednjih škola.
Pod rukovodstvom stručnog tima u kojem su učestvovali domaći i strani stručnjaci, kreirane su, dramatizovane i ilustrovane priče, imajući na umu dva osnovna cilja: držati se istorijskih činjenica, i stvoriti kvalitetan nastavni materijal.
© Terraforming 2016
www.terraforming.org
Dramatizacija istorije
Događaji predstavljeni u grafičkim novelama Ester su istiniti, potkrepljeni relevatnom istorijskom građom i svedočanstvima – ali, naravno, dramatizovani i prilagođeni ciljnoj grupi i edukativnoj nameni. U slučaju priča u zbirci Ester, dramtizacije je rađena sa specifičnim pedagoškim ciljem da se u priče unesu elementi koji će otvoriti mogućnost učenja o određenim karakterističnim temama kao što su npr. otpor, kolaboracija, izbeglice, pljačka jevrejske imovine, jevrejska kultura i običaji, itd. Ponekad priča glavne junake vodi na mesta i u vreme kada se važni istorijski događaji odvijaju da bismo mogli da ih opišemo – mada u stvarnosti oni možda nisu lično bili prisutni. Takođe, istinita iskustva različitih familija su u nekim slučajevima objedinjena u jednu priču. Kao na primer u noveli Crveni automobil, gde je opisano kako je otac sinu dao svoju kapu prilikom njihovog rastanka u logoru Topovske šupe. U stvarnosti, to su bili jedan drugi otac i sin, ali je istorijska činjenica da se to zaista dogodilo. Uostalom, kao mnoštvo drugih dramatičnih, ljudskih i emotivnih momenata koji su se zaista odigrali, mi smo smatrali da ih je vredno zapisati, sačuvati od zaborava i predstaviti, i to upravo u formi edukacije o Holokaustu.
Ipak je važno napomenuti da su sve takve intervencije rađene uz strogo poštovanje istorijskih činjenica i uz konsultacije sa stručnim timom da se ni slučajno ne bi doveli u pitanje akuratno predstavljanje važnih istorijskih događaja.
Grafičke novele Ester su bazirane na onoliko istorijskih detalja i podataka o glavnim likovima priča koliko smo mogli da pronađemo i utvrdimo, i ne predstavljaju pokušaj da ispričaju njihove lične priče, nego su zbirka različitih iskustava i sudbina sakupljenih u format koji treba da posluži svrsi učenja o Holokaustu.
Na ovaj način pokušali smo da ponudimo materijal koji će učenike inspirisati na jedan drugi, emotivno angažovaniji način, otvarajući mogućnost za kreativni i istraživački rad. Na izvestan način, inspiraciju nam je pružio čitav niz dela različitih umetničkih formi koji ovu temu obrađuju.
Između ostalih, David Albahari ovako opisuje svoj roman Gec i Majer:
“Roman Gec i Majer je zasnovan na istorijskim činjenicama iz brojnih izvora ali je ipak priča koja poštuje činjenice u onoj meri u kojoj to njoj odgovara, jer opisujući stradanje jedne porodice u Srbiji, opisao sam na simboličan način sudbinu cele jevrejske zajednice”.
Međunarodni tim stručnjaka
U toku rada na zbirci Ester konsultovani su stručnjaci iz Srbije, Nemačke, Austrije i Holandije, a na realizaciji je radio projektni tim sačinjen od istoričara, pedagoga, nastavnika, stručnjaka za jevrejsku kulturu i tradiciju, Jevreja koji su preživelih Holokaust, kao i tim ilustratora iz Srbije i Holandije.
Raznovrsne mogućnosti za učenje i istraživanje
Zbirka Ester nudi raznovrsne mogućnosti za učenje o životu pre i za vreme Drugog svetskog rata, o istoriji i kulturi Jevreja u Srbiji, antisemitizmu, uzrocima i posledicama Holokausta.
Priče i ilustracije su mnogoslojne, kreirane sa mnoštvom detalja koji mogu da posluže kao polazna tačka za dalji istraživački rad, ne samo o istorijskim događajima nego i o drugim detaljima života pre Drugog svetskog rata kakvi su tehnologija, kultura, film, sport, moda, i drugi elementi svakodnevnice. Osim što pratimo glavne junake i njihove sudbine, u pričama se pojavljuju i mnoge druge ličnosti kao što su Hilda Dajč, jevrejske izbeglice iz Austrije, članovi prvog srpskog džez orkestra ”Miki džez” (Micky Jazz), Julije Bauer – jugoslovenski atletičar i olimpijac, i mnogi drugi, o čijim životima se mogu raditi posebni istraživački zadaci.
Na svakoj stranici prikazana je po jedna ilustracija, odnosno scena priče. Uz svaku scenu precizno su obeleženi tačan datum i lokacije na mapi. Na svakoj stranici su priložene istorijske fotografije i dokumenti, kao i zadaci za istraživački rad. Tamo gde je za to bilo potrebe dadata su i objašnjenja manje poznatih reči.
Metodologija
Učenici mogu da analiziraju ilustracije i tekstove, istražujući sami ili u grupi, koristeći arhive istorijskih novina, fotografije i druge istorijske materijale. Drugi važan metod rada je poređenje ilustracija koje predstavljaju iste lokacije (često i iste ličnosti) ali u različitim vremenskim periodima, kao na primer pre i posle okupacije. Osim toga, materijal otvara niz mogućnosti za rad na istorijskim lokacijama. Kao dodatni detalj, materijali imaju za cilj da učenicima predstave profesije istoričara i arhivista, i osnove istorijskog naučno-istraživačkog rada uopšte. Više o pedagoškom pristupu možete pročitati na stranici Metodologija.
Istorijski pregled
Uvodni tekst nudi kratak osvrt na Holokaust uopšte, i pitanju zašto se sećamo i učimo o Holokaustu. U sledećem odeljku je predstavljena istorija Beogradskog sajma, okupacije Srbije, i logora na Sajmištu. Materijal je obogaćen originalnim mapama i grafičkim prkazima (infographics). Takođe, kako je već pomenuto da materijal ima za cilj i da promoviše profesije istoričara i arhivista, jedan deo teksta je posvećen istraživnju, istorijskoj građi i radu istoričara i arhivista.
Paralelna hronologija
Na stranici Hronologija nudimo dva paralelna istorijska pregleda, jedan posvećen nacionalsocijalizmu i antisemitizmu u nacističkoj Nemačkoj i Holokaustu u Evropi, i drugi koji fokusira na okupaciju, stradanje, otpor i Holokaust u Srbiji. Na taj način ponuđeno je uporedno praćenje istorijskih dešavanja u Srbiji i Evropi, što omogućava bolje razumevanje priča predstavljenim u grafičkim novelama, i stavlja dešavanja u Srbiji u širi istorijski kontekst rata i Holokausta u Evropi.
Nadamo se da će zbirka Ester doprineti sećanju i učenju o Holokaustu, i pružiti dodatnu motivaciju za negovanje humanističke i antifašističke tradicije u Srbiji.
Pismo: