Šta je Ester?
Ester je nastavni materijal čiji najvažniji deo predstavlja kolekcija dramatizovanih priča u formi grafičkih novela o životima i stradanju naših sugrađana koji su ubijeni u Jevrejskom logoru Zemun (Judenlager Semlin) na Sajmištu kod Beograda početkom 1942. godine. Prateći priče iz perspektive dece, mi upoznajemo njihove porodice, život pre rata, i stradanja za vreme okupacije i tokom Holokausta. Bazirane na stvarnim istorijskim događajima i ličnostima, priče se oslanjaju se na arhivsku dokumentaciju, fotografije, svedočanstva i drugu istorijsku građu.
Nastavni materijal je namenjen učenicima viših razreda osnovnih, i učenicima srednjih škola.
Pod rukovodstvom stručnog tima u kojem su učestvovali domaći i strani stručnjaci, kreirane su, dramatizovane i ilustrovane priče, imajući na umu dva osnovna cilja: držati se istorijskih činjenica, i stvoriti kvalitetan nastavni materijal.
![](https://ester.rs/wp-content/uploads/2023/11/default-ester-image-medium-1.webp)
![](https://ester.rs/wp-content/uploads/2023/11/Terraforming-2016-1-enfold.webp)
![](https://ester.rs/wp-content/uploads/2023/11/demajovi-2.webp)
![](https://ester.rs/wp-content/uploads/2023/11/Ilustrator-Silva-1.webp)
Dramatizacija istorije
Događaji predstavljeni u grafičkim novelama Ester su istiniti, potkrepljeni relevatnom istorijskom građom i svedočanstvima – ali, naravno, dramatizovani i prilagođeni ciljnoj grupi i edukativnoj nameni. U slučaju priča u zbirci Ester, dramtizacije je rađena sa specifičnim pedagoškim ciljem da se u priče unesu elementi koji će otvoriti mogućnost učenja o određenim karakterističnim temama kao što su npr. otpor, kolaboracija, izbeglice, pljačka jevrejske imovine, jevrejska kultura i običaji, itd. Ponekad priča glavne junake vodi na mesta i u vreme kada se važni istorijski događaji odvijaju da bismo mogli da ih opišemo – mada u stvarnosti oni možda nisu lično bili prisutni. Takođe, istinita iskustva različitih familija su u nekim slučajevima objedinjena u jednu priču. Kao na primer u noveli Crveni automobil, gde je opisano kako je otac sinu dao svoju kapu prilikom njihovog rastanka u logoru Topovske šupe. U stvarnosti, to su bili jedan drugi otac i sin, ali je istorijska činjenica da se to zaista dogodilo. Uostalom, kao mnoštvo drugih dramatičnih, ljudskih i emotivnih momenata koji su se zaista odigrali, mi smo smatrali da ih je vredno zapisati, sačuvati od zaborava i predstaviti, i to upravo u formi edukacije o Holokaustu.
Ipak je važno napomenuti da su sve takve intervencije rađene uz strogo poštovanje istorijskih činjenica i uz konsultacije sa stručnim timom da se ni slučajno ne bi doveli u pitanje akuratno predstavljanje važnih istorijskih događaja.
Grafičke novele Ester su bazirane na onoliko istorijskih detalja i podataka o glavnim likovima priča koliko smo mogli da pronađemo i utvrdimo, i ne predstavljaju pokušaj da ispričaju njihove lične priče, nego su zbirka različitih iskustava i sudbina sakupljenih u format koji treba da posluži svrsi učenja o Holokaustu.
Na ovaj način pokušali smo da ponudimo materijal koji će učenike inspirisati na jedan drugi, emotivno angažovaniji način, otvarajući mogućnost za kreativni i istraživački rad. Na izvestan način, inspiraciju nam je pružio čitav niz dela različitih umetničkih formi koji ovu temu obrađuju.
Između ostalih, David Albahari ovako opisuje svoj roman Gec i Majer:
“Roman Gec i Majer je zasnovan na istorijskim činjenicama iz brojnih izvora ali je ipak priča koja poštuje činjenice u onoj meri u kojoj to njoj odgovara, jer opisujući stradanje jedne porodice u Srbiji, opisao sam na simboličan način sudbinu cele jevrejske zajednice”.
Međunarodni tim stručnjaka
U toku rada na zbirci Ester konsultovani su stručnjaci iz Srbije, Nemačke, Austrije i Holandije, a na realizaciji je radio projektni tim sačinjen od istoričara, pedagoga, nastavnika, stručnjaka za jevrejsku kulturu i tradiciju, Jevreja koji su preživelih Holokaust, kao i tim ilustratora iz Srbije i Holandije.
Raznovrsne mogućnosti za učenje i istraživanje
Priče i ilustracije su mnogoslojne, kreirane sa mnoštvom detalja koji mogu da posluže kao polazna tačka za dalji istraživački rad, ne samo o istorijskim događajima nego i o drugim detaljima života pre Drugog svetskog rata kakvi su tehnologija, kultura, film, sport, moda, i drugi elementi svakodnevnice. Osim što pratimo glavne junake i njihove sudbine, u pričama se pojavljuju i mnoge druge ličnosti kao što su Hilda Dajč, jevrejske izbeglice iz Austrije, članovi prvog srpskog džez orkestra ”Miki džez” (Micky Jazz), Julije Bauer – jugoslovenski atletičar i olimpijac, i mnogi drugi, o čijim životima se mogu raditi posebni istraživački zadaci.
Na svakoj stranici prikazana je po jedna ilustracija, odnosno scena priče. Uz svaku scenu precizno su obeleženi tačan datum i lokacije na mapi. Na svakoj stranici su priložene istorijske fotografije i dokumenti, kao i zadaci za istraživački rad. Tamo gde je za to bilo potrebe dadata su i objašnjenja manje poznatih reči.
Metodologija
Učenici mogu da analiziraju ilustracije i tekstove, istražujući sami ili u grupi, koristeći arhive istorijskih novina, fotografije i druge istorijske materijale. Drugi važan metod rada je poređenje ilustracija koje predstavljaju iste lokacije (često i iste ličnosti) ali u različitim vremenskim periodima, kao na primer pre i posle okupacije. Osim toga, materijal otvara niz mogućnosti za rad na istorijskim lokacijama. Kao dodatni detalj, materijali imaju za cilj da učenicima predstave profesije istoričara i arhivista, i osnove istorijskog naučno-istraživačkog rada uopšte. Više o pedagoškom pristupu možete pročitati na stranici Metodologija.
Istorijski pregled
Uvodni tekst nudi kratak osvrt na Holokaust uopšte, i pitanju zašto se sećamo i učimo o Holokaustu. U sledećem odeljku je predstavljena istorija Beogradskog sajma, okupacije Srbije, i logora na Sajmištu. Materijal je obogaćen originalnim mapama i grafičkim prkazima (infographics). Takođe, kako je već pomenuto da materijal ima za cilj i da promoviše profesije istoričara i arhivista, jedan deo teksta je posvećen istraživnju, istorijskoj građi i radu istoričara i arhivista.
Paralelna hronologija
Na stranici Hronologija nudimo dva paralelna istorijska pregleda, jedan posvećen nacionalsocijalizmu i antisemitizmu u nacističkoj Nemačkoj i Holokaustu u Evropi, i drugi koji fokusira na okupaciju, stradanje, otpor i Holokaust u Srbiji. Na taj način ponuđeno je uporedno praćenje istorijskih dešavanja u Srbiji i Evropi, što omogućava bolje razumevanje priča predstavljenim u grafičkim novelama, i stavlja dešavanja u Srbiji u širi istorijski kontekst rata i Holokausta u Evropi.
Nadamo se da će zbirka Ester doprineti sećanju i učenju o Holokaustu, i pružiti dodatnu motivaciju za negovanje humanističke i antifašističke tradicije u Srbiji.
Nastavni materijal
Ilustrovane priče
Ilustracije u stilu grafičkih novela
Stvarne ličnosti
Bazirano na istorijskoj građi
Učenje kroz istraživački rad
Učenje na istorijskim lokacijama
Mnogo mogućnosti za kreativan rad
sa učenicima
Kratki pregled osnovnih elemenata koncepcije
![](https://ester.rs/wp-content/uploads/2023/11/price2.webp)
Ilustrovane priče o Holokaustu
bazirane na stvarnim ličnostima i istorijskim događajima
Dramatizovane priče o stradanju Jevreja u Srbiji, bazirane na stvarnim istorijskim likovima i događajima, svedočanstvima, istorijskoj dokumentaciji i građi. U radu na stvaranju priča učestvovao je međunarodni tim stručnjaka sa ciljem da se obezbedi istorijska akuratnost, kao i tim umetnika – ilustratora.
![](https://ester.rs/wp-content/uploads/2023/11/sat-mapa2.webp)
Datum vreme i lokacija na mapi
precizno obeleženi uz svaku scenu/ilustraciju
Uz svaku scenu precizno su obeleženi tačno vreme i lokacija, što nam omogućuje da radnju pratimo i na priloženim mapama. Dostupna je i paralelna hronologija istorijskih događaja u Evropi i Srbiji, koja prati dešavanja u Nemačkoj i u zaraćenoj Evropi s jedne, i u Srbiji sa druge strane. Ovo nam omogućava da bolje razumemo istorijski kontekst priča, kao i da pratimo događaje koji se istovremeno odvijaju na drugim mestima.
![](https://ester.rs/wp-content/uploads/2023/11/foto-dokumenti2.webp)
Istorijska dokumentacija
fotografije, istorijske novine, dokumenti
Među dodatnim materijalima se mogu naći istorijske fotografije kao i druga dokumantacija i arhivska građa na osnovu koje su rekonstruisane scene i događaji predstavljeni u priči. U pitanjima za učenike upućujemo na istorijske novine dostupne u digitalnom obliku na sajtovima Narodne biblioteke Srbije i Univertitetske biblioteke Svetozar Marković iz Beograda.
![](https://ester.rs/wp-content/uploads/2023/11/zadatak2.webp)
Istraživački zadaci
od jevrejske kulture – do tema vezanih za sport i modu
Pripremljen je niz istraživačkih zadataka za učenike koji se mogu raditi samostalno, ili u grupi. Zadaci otvaraju različite mogućnosti ulaska u materiju obrađujući različite teme vezane za istorijsko vreme i događaje koje su obrađene u pričama: od tema vezanih za istraživanje jevrejske kulture i tradicije, istorijskih ličnosti i događaja, do tema vezanih za umetnost, sport, tehnologiju, modu, muziku, kulturu, stripove itd.
![](https://ester.rs/wp-content/uploads/2023/11/prezentacije2.webp)
Različiti formati
projekcije na veliki ekran, korištenje na sajtu, PDF ili štampa
Meterijali su pripremljeni tako da se mogu projektovati u formi digitalnih prezentacija u učionici, ili koristiti direktno na računaru, ili sačuvati u PDF formatu pogodnom za čitanje na tabletu ili za štampu.
![](https://ester.rs/wp-content/uploads/2023/11/lokaciji2.webp)
Rad na istorijskim lokacijama
istraživačke foto reportaže i intervjui sa prolaznicima
Materijal nudi čitav niz mogućnosti rada i učenja na istorijskim lokacijama, kako sa nastavnikom i celim razredom, tako i samostalno, ili u grupi.